Jednou matematik, pořád matematik! Na vystudovaný předmět jsem hrdá a nejen že matematiku ráda učím (i když díky ředitelské funkci jen pár hodin), ale i na spoustu věcí se dívám matematickýma očima.
V rámci vánočního čtenářského klubu (díky Ježíšku za to) jsem narazila (v nejmenovaném periodiku, abych nedělala reklamu) na rozhovor s panem profesorem Tomášem Halíkem. Přiznám se, že na čtení jeho knih nemám dostatek trpělivosti, ale rozhovor byl vedený svižně a vzhledem k tomu, že pan profesor je muž moudrý, mnohé jsem po přečtení uvědomila a propojila i s životem školy.
Pan profesor mluvil o rozeštvávání společnosti (asi tušíte kým), o podporování rozkolů mezi venkovem a městem i o zesměšňování určitých skupin obyvatel. V té souvislosti jsem si uvědomila, jak důležitou roli hraje právě ředitel (a nejen matematik) při sjednocování lidí ve škole. A nemyslím jenom sladění pohledů na vzdělávání a výchovu dětí u rodičů a učitelů, ale i na uvědomění si stejné důležitosti učitelů a vychovatelů, vzájemném respektu mezi pedagogy a pracovníky provozu či školní jídelny. Všichni jsou stejně důležití pro kvalitní chod školy a musí to být hlavně ředitel, který sleduje nitky vzájemných vztahů a v případě potřeby sám, svým osobním přístupem podporuje jednotnost.
Máme před sebou celý rok 2020, tak se pokusme o to, aby sjednocování množin „školních osob“ bylo jednou z věcí, na kterou budeme myslet. Začněme u prostého pozdravu, všímání si práce, poděkování, zmínění se o činnosti před ostatními. A aby průnik množin (zase ta matematika) byl co největší…