O mně

Více než čtyřicet let působím ve školství. Nejprve jako učitelka, pak jako zástupkyně ředitele a ředitelka základní školy, souběžně i jako lektorka a autorka odborných textů. Rok 2024 byl zlomovým rokem, kdy jsem po dvaceti letech opustila funkci ředitelky školy, abych se mohla maximálně věnovat širší pomoci školskému terénu. Vrátila jsem se i k akademické dráze, ale samozřejmě v souvislosti se školstvím - na Katedře andragogiky a managementu vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy vzdělávám budoucí vedoucí pracovníky ve školství. Nadále se věnuji lektorování a psaní.

Moji činnost asi nejlépe vystihuje motto v letním speciálu Řízení školy: „Ráda předávám své zkušenosti, znalosti a dovednosti. Věřím, že mohou být inspirací.“ Proto tedy nabízím nejen lektorování – semináře s konkrétními i domluvenými tématy, ale také konzultační činnost pro zkušenější vedoucí pracovníky a mentorink pro začínající. Nabízím i facilitaci u porad nebo řešení problémových situací prostřednictvím mediace. Možností jsou i motivační mapy - zjištění motivačních faktorů, ať už u konkrétního člověka nebo v rámci týmu. A vše shrnuji ve svých publikacích a článcích, zaměřených na řešení každodenních situací, se kterými se ve škole můžete setkat. A nezapomínám ani na budoucí ředitele - moje zkušenosti jako členky konkurzních komisí mohou přispět k sestavení koncepce rozvoje školy nebo k vyzkoušení si "konkurzu nanečisto".

Společně s kolegyní a kamarádkou Zuzkou Svobodovou jsme založily platformu Škola rodu ženského a jsme aktivní na FB, kde v rámci příspěvků přinášíme aktuální informace, poznatky z literatury i střípky z každodenních zkušeností.

Je mnoho věcí, na které nemusíte přicházet sami! Zaměřuji se na stanovení směřování školy (stanovení vize a plán jejího rozvoje), personální audit (analýza a popis pracovních míst, vytváření kompetenčních modelů, výběr pracovníků, adaptace, hodnocení, vzdělávání a rozvojové plány pro učitele, odměňování), vedení lidí (vedení porad, motivace, řešení konfliktů) i řízení škol (systém řízení, týmová spolupráce, plánování, řízení změny, krizové řízení). Pomohu i s nastavením čerpání financí jak v oblasti příspěvku od zřizovatele tak i s financemi na platy. Jak tyto činnosti probíhají? Společně analyzujeme situaci, identifikujeme rizikové prvky a navrhneme cíle, které zapracujeme do plánů. V případě potřeby změny stanovíme postupné kroky k její implementaci. Spolupráce může fungovat jednorázově (u jednodušších témat) nebo dlouhodobě (u komplexnějších témat). Kromě těchto individuálních konzultací / mentorinku pro vedení škol je možné realizovat i stínování u klíčových jednání nebo porad a následně poskytnout zpětnou vazbu a návrhy pro osobní rozvoj.

Přijďte třeba na moje semináře - získáte nové poznatky a pokud potřebujete slyšet i názor někoho dalšího, je na nich samozřejmě i prostor na diskuzi s ostatními účastníky. Spolupracuji se jak se soukromými vzdělávacími institucemi (Olchavova.cz, Academy Education, Seminaria, Orbis Academy...), tak i se státními organizacemi (NPI ČR). Možností jsou i individuálně zaměřené semináře. Nebo otevřete moje knihy, přečtěte si články. S velkou pokorou jsem na konci roku 2024 převzala autorskou cenu cenu Wolters Kluwer (https://www.wolterskluwer.com/cs-cz/solutions/cz/autori/autorska-cena). 

Při všech svých činnostech dodržuji následující zásady:

  • Hodnotový systém opírám o upřímný přístup, otevřené jednání a nezbytnou empatii.
  • Aktivity v rámci lektorování i poradenství zaměřuji na oblasti své odbornosti.
  • Neustále sleduji školskou problematiku, analyzuji potřeby terénu a cílím na ně svou činnost.
  • Průběžným vzděláváním aktualizuji svou odbornost a získané znalosti a dovednosti okamžitě využívám ve své praxi.
  • Usiluji o zpětnou vazbu a bezprostředně ji využívám pro svou práci.
  • Spolupracuji s odborníky z oblasti svého zaměření a podporuji vzájemnou výměnu zkušeností.
  • Účastníky seminářů i klienty v rámci poradenských a konzultačních služeb považuji za partnery, se kterými společně hledáme nejlepší cesty k naplnění stanovených cílů.